Nog een stap verder: als bedrijf je eigen biermerk op de markt
Thuis je eigen bier brouwen, te amateuristisch voor jou? Dan wordt het misschien wel tijd om je eigen biermerk op de markt te brengen! Als je een eigen bedrijfje hebt, en over de nodige mankracht en expertise beschikt, moet dat wel lukken, nietwaar?
Klein begonnen is succes gewonnen
Jep, ik geef een nieuwe toets aan het spreekwoord ‘goed begonnen is half gewonnen’. Want het succes van jouw eigen biermerk? Dat ligt grotendeels in handen van de tactiek. Je weet wel, de gehanteerde methodes waarmee je de markt wil veroveren. Het is belangrijk om een gefaseerde aanpak toe te passen. Begin dus eerst met de zelfbrouwpakketten en kijk welke van jouw recepten in de smaak vallen bij je vrienden. Potentieel gedetecteerd? Dan kan je beginnen. Doorgaans zijn er twee mogelijkheden: je begint als witte raaf bij een bestaande brouwerij, of je stampt een volledig nieuwe zaak uit de grond.
Meer dan mankracht, meer met marketing
Laat je echter niet vangen. In deze competitieve bedrijfswereld heerst enorm veel concurrentie. Daarom is expertise en bier kunnen brouwen niet genoeg om met je zaak een nieuw biermarkt te lanceren op de veeleisende markt van vandaag. Bier brouwen en bottelen is één ding, maar voor de nodige awareness zorgen is een ander paar mouwen. Uit wat een goede organisatie dan wél bestaat? Eerst en vooral dien je een beroep te kunnen doen op een marketing expert. Niet zomaar een schooljongen die zijn theorie kent, wél iemand die gefamiliariseerd is met de biersector – die kan je ook helpen met je businessplan. Iemand die weet van aanpakken en resultaatgericht te werk gaat. Sterker nog: iemand die het verschil maakt in de grijze zee van biermerken. Je merk op zich moet er ook staan. Een goede graficus en een drukkerij met ervaring zijn ook belangrijk – je flesje moet er namelijk ook nog eens TOP uitzien.
Ten tweede heb je ook nood aan een logistieke ploeg – bestaande uit één of meerdere mensen – die het hele bevoorradingsproces in goede banen leidt.
De financiële kant
Ook financiëel komt er heel wat kijken bij je eigen biermerk. In je businessplan moet je rekening houden met de kost van je brouwinstallatie – maar ook voor al je andere kosten:
personeel, marketing & website (durf hier ook een adviseur voor inhuren!), de huur van een pand,
je vloot van bedrijfswagens, …
Reken hier dus op voldoende ruimte in de vorm van funding of een investeringskrediet. Starten zonder financiële basis is écht niet gezond! Zoek ook zeker een bank die in je product gelooft en er wil in investeren. Dat hoeft zeker geen risico-averse ondernemersbank als de Bank van Breda te zijn - consumentenbanken als Beobank zijn vaak ook interessante partners.
Geliefkoosde pils, maar ook nood aan vernieuwing
Als bierkenner weet je wel dat pils het meest gedronken bier is over de hele wereld. Toch hoeft dit gegeven niet de richting aan te duiden voor je bierrecepten. Mensen hebben nood aan speciale smaken. Een uniek biertje dat een aparte sensatie genereert voor de smaakzin. Tijd om met de speciale dingen te experimenteren! Een gat in de markt, en je hoeft tenminste niet te concurreren met de pilswereld.